Ruta de els Baumes (Lluçanès) 6/5/23

24 excursionistes del GEMI i de l’Escola de Trail del Moianès, vam participar dissabte 6 de maig a la caminada circular de 19 Km i 600 de desnivell a la comarca del Lluçanès, fent part de la la Ruta de les Bruixes i de la volta de la de les Baumes, preparada pel Quini.

Després d’esmorzar al pavelló de Prats de Lluçanès, vam començar a caminar entre camps de cereal cap a l’oest, poc després de les vuit del matí. Com al Lluçanès ha plogut molt més que a altres comarques, els camps estaven molt verds, amb fang als camins i aigua a les basses i rieres. Vam arribar a l’església de Sant Sebastià dalt d’un turó. Després vam seguir les indicacions de la Ruta de les Bruixes, en el límit dels termes de Prats de Lluçanès i Santa Maria de Merlès, passant pels llocs que expliquen la història de Maria Pujol, coneguda com la bruixa Mapa, com el Roc Foradat on es deia que feia els seus encanteris. Maria Pujol fou condemnada a mort l’any 1.767.

Després, per un corriol entre pins, vam arribar a la Cadira d’en Galceran, roca que servia d’observatori durant les guerres carlines que va patir amb intensitat el Lluçanès. Amb la calor apretant, vam arribar a la masia de Rocamentidera, al terme de Santa Maria de Merlès, on vam observar les originals escultures de fusta fetes per qui viu actualment a la casa que ens va fer les pertinents explicacions.

Amb la calor ja premen, fent un tram del GR-1 pel terme municipal de Lluçà, vam anar cap les baumes o balmes molt properes a la Riera de Merlès, passant primer per la Bauma de La Figuera, i després a la Balma del Racó, on hi ha una casa semblant a l’Espluga de Castellcir, dins la que vam entrar. En el Coll de la Plana, vam girar cap el sud agafant de nou el GR-1, passant sota un sol de justícia prop el nucli de Lluçà, seguint per una corriol que ens va portar al dalt el Serrat del Guiau de 846 metres, punt més alt de la caminada, continuant per una pista i després entre camps de cereal i colza ben verds, arribem a la Font i Bauma de la Teula. Al cap d’uns minuts, continuant pels camps, vam arribar a la Bauma de Les Coves o Font de les Coves on per sorpresa de molts, ens vam trobar una àrea de pícnic protegida de la calor per la bauma, on vam dinar i refrescar amb les begudes que el Kini ens va obsequiar.